جمعه ۱۸ اسفند ۰۲

بهترين زغال هاي فشرده

۱۰۲ بازديد

توليد زغال فشرده

در چند سال گذشته،مشاغلي كه مرتبط به سفره خانه و قليان هستند روش استفاده از آنرا بطور كي تغيير داده اند. دراين پست راجع به كيفيت زغال فشرده كه مبحث مهمي است مقاله اي در نظر گرفته ايم كه در ادامه براي شما توضيح خواهيم داد. همانطور كه ميدانيد زغال فشرده قليان نقش مهمي در كيفيت استفاده از قليان را دارد.. زغال فشرده يا زغال قالبي، رايج‌ترين نوع بريكت سوختي است كه با گرد زغال چوب ساخته مي‌شود. براي ساختن اين ماده، دو روش وجود دارد يكي با استفاده از خرده زغال چوب كه آن را آسياب كرده و گرد به دست آمده را با گونه‌اي چسب كه معمولا چسب طبيعي است به همراه برخي افزودني‌هاي ديگر درهم مي‌آمي‌زند، سپس مخلوط به دست آمده را تحت فشار و گرما قرار داده و به شكل‌هاي گوناگون (معمولاً چهارگوش يا استوانه‌اي يا تخم مرغي) قالب‌گيري مي‌كنند. در روش دوم فقط از الياف طبيعي مخصوصا خاك‌اره استفاده شده و خاك‌اره نبايد حاصل از چوب‌هاي صنعتي مانند نئوپان باشد و آن‌ها را توسط آسياب خرد كرده و سپس خشك كرده و توسط دستگاه‌هاي فشار بالا به هم پرس كرده و بعد از اين مرحله براي عمليات كربونيزاسيون آن‌ها را وارد كوره كرده كه بسته به نوع كوره (صنعتي و سنتي) و جنس الياف بكار برده شده (خاك اره؛ پوست گردو؛ و غيره) ۱۲ تا ۴۸ ساعت حرارت مي‌دهند و سپس از كوره خارج كرده و داخل يك محفظه بسته قرار مي‌دهند و بعد ۴۸ ساعت زغال حاصل مي‌شود كه اين نوع زغال در تمامي كشورهاي صنعتي به علت آلايندگي كمتر، بدون بو، بدون دود، عمر طولاني سوختن، گرما دهي بالا و حفاظت از منابع طبيعي جايگزين سوخت‌ها حتي زغال‌سنگ شده‌است. زغالي كه براي قليان استفاده ميكنيد ميتواند بر دوام و ماندگاري آن تاثير گذار باشدو همچنين ميتواند بر كيفيت دود توليد شده هنگام استفاده از قليان شما تاثير بگذارد. زغال فشرده داراي كوره هاي خاصي است ,اين كوره ها بدون نياز به انرژي (گاز يا گازوئيل، برق) كار كرده و تمامي فرايند توليد بريكت به ذغال به صورت خود سوز و بدون به اپراتور بدون هيچ گونه آلايندگي انجام مي شود. در كوره هاي سنتي كربونيزاسيون به صورت %133 انجام مي شود.

مراحل توليد

به اين صورت است كه از فشرده سازي خاك اره كه با گرما و حرارتي مابين ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه بريكت يا به عبارتي شمش زغال حاصل مي شود، ما بقي سلسله مراتب توليد، مشابه توليد زغال با روش سنتي مي باشد. مواد ديگري كه به خاك اره افزوده مي شود : اعم از خاكه زغال و پوست گردو است و سرانجام فرآيند توليد، پختن زغال در كوره ها است .توليد زغال هاي فشرده از الياف طبيعي مخصوصا خاك اره استفاده شده و خاك اره نبايد حاصل از چوبهاي صنعتي مانند نئوپان باشد و آن‌ها را توسط اسياب خرد كرده و سپس خشك كرده و توسط دستگاههاي فشار بالا به هم پرس كرده و بعد از اين مرحله براي عمليات كربونيزاسيون آن‌ها را وارد كوره كرده كه بسته به نوع كوره(صنعتي و سنتي) وجنس الياف بكار برده شده (خاك اره؛پوست كردو؛ و غيره)12 تا 48 ساعت حرارت ميدهند و سپس از كوره خارج كرده و داخل يك محفظه بسته قرار ميدهند و بعد 48 ساعت زغال حاصل مي‌شود اين نوع زغال در تمامي كشورهاي صنعتي به علت الايندگي كمتر ، بدون بو ، بدون دود ، عمر طولاني سوختن ، گرما دهي بالا و حفاظت از منابع طبيعي جايگزين سوخت‌ها حتي زغال سنگ شده‌است. كشور عزيمون ايران در دنيا بهترين مكان براي توليد زغال فشرده بوده :هم از لحاظ دردست بودن مواد اوليه زياد و از طرف ديگر خاور ميانه مركز انرژي سوختي دنيا بوده كه زغال توليد شده به راحتي ارزش صادراتي به كشور هاي عربي و اروپايي را دارد.

فاكتورها

  • زغال فشرده مرغوب توليدي از خاك ذغال و خاك اره با كيفيت
  • براي رستوران ها و سفره خانه هاي سنتي و كبابي ها بكار مي رود
  • اين زغال جرقه ندارد
  • بدون باد خاموش نمي شود
  • هنگام سوختن خاكستر زياد توليد نمي كند

شناختن فاكتورهاي زغال فشرده مناسب بسيار مهم هستند،بنابراين بدلايل مختلف استفاده از زغال فشرده راه صحيحي براي قليان كشيدن ميتواند باشد.. يكي از اين فاكتورها ماندگاري زغال ميباشد: اگر شما فردي هستيد كه بطور مداوم روزانه تمايل به كشيدن قليان را داريد،مطمئنا خواهيد فهميد كه هنگام استفاده از قليان،زغال شما بيش از ۱۵ دقيقه دوام نمي آورد و اين موضوع ميتواند ناراحت كننده باشد.. نگهداشتن زغال بمدت طولاني تر و سريع خاموش نشدن آن يكي از دغدغه هاي كساني است كه از قليان استفاده ميكنند. چرا بايد مجبور باشيد كه هرچند دقيقه يكبار براي خاموش نشدن زغال به دفعات به زغال خود اضافه كنيد؟

راه حل چيست؟

زغال فشرده حدود ۴ برابر بيشتر از زغالهاي ديگر مدت خاموش نشدنش به طول مي انجامد و دليل اين ماندگاري اين است كه زغال فشرده از منابع طبيعي آلي بهره گرفته است. در طي فرآيندي كه در آن خمير همچنان نرم است،قبل از سفت شدن زغال را براي ايجاد چگالي حجم بيشتر فشرده ميكنند.

دليل فشرده سازي چيست؟

هنگامي كه زغال فشرده سازي ميشود مدت زمان طولاني تري ميتواند روشن بماند و بسوزد.. همچنين در طول استفاده از قليان،شما خاكستر كمتري را مشاهده ميكنيد..بالاترين كيفيت سوختن براي زغال فشرده تقريبا ۱/۵ساعت است كه اين كيفيت خود نيز يك مقايسه عالي با زغالهايي با فرآيند سبك است.

فوايد استفاده از اين نوع:

توليد زغال هاي فشرده با وجود اين كه از ضايعات چوبي براي توليد آن استفاده مي‌شود اما هيچ گونه آسيبي به طبيعت وارد نمي‌سازد، بلكه باعث كاهش آلاينده‌هاي مضر موجود در هوا هم مي‌شود. زغال هاي فشرده از زباله‌هاي بيومسي، ضايعات چوبي، باقي مانده‌هاي گياهي توليد مي‌شود و اين باعث پاك سازي طبيعت مي‌شود. قسمت اعظمي از اين فرآورده تبديل به كربن مي‌شود.

  • بدون بوي بد و گاز
  • بدون جرقه
  • داراي حرارت بالا
  • زمان سوخت بالا
  • خاكستر بسيار كم
  • بدون استفاده از مواد شيميايي

استفاده از زغال مناسب ميتواند بسلامتي شما كمك كند.اگر هنوز تازه وارد هستيد و از زغالهايي كه ب اصطلاح (سريع) گفته ميشود استفاده ميكنيد توصيه ميكنيم،كه استفاده از آنها را متوقف كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.